Recensies België

 
Scherprechter Overspel Vuil Geld Overspel
De kracht van het bloed Bloedrecht Link De kracht van het vuur
Medeschuldig De fraudejagers Vergelding De smaak van vrijheid
 
Scherprechter
Knack nummer 45 van 10 november 2010 Zedenverwildering:

Ook in zijn 19de thriller gaat Bob Mendes - 82 intussen, maar kwieker dan ooit - dapper door op wat hij bijna als zijn privé jachtdomein beschouwt: de factionthriller. Het nadeel van faction is dat je goed moet aantonen dat al wat verwerkt wordt in fictie ook klopt. En die ambitie loopt her en der stuk op de eisen van de plot. Je kunt je moeilijk van de indruk ontdoen dat privé-detective Sam(uela) Keizer door die acribie van de schrijver geregeld tweedimensionaal wordt: haar kennis schiet tekort, wat voor iemand die steevast bezig is met internationale misdaadvertakkingen en rechtszaken verbijsterend naïef overkomt.

Anderzijds zit er een ijzeren logica en een rechtlijnigheid in de verhaalsontwikkeling. Mendes houdt het simpel. En dat siert hem. De uitwassen en onaantastbaarheid van de juridische rat race is een ideaal canvas om wraak, afpersing, en harteloosheid uit te borstelen. De ontknoping in Bomal, waar de New Age Hare Krishnabeweging als panorama dient, verklaart helder maar onbarmhartig de verschillende verhaallijnen: de persoonlijke verscheurdheid van Sam tussen twee geliefden, de driehoeksverhouding van haar vriendin Marion, de gezinsdrama’s, de internationale drugsscene, en de recente schandalen (van de Yab Yumclub in Amsterdam tot de Lange Wappersaga). Twee kernpunten smelten samen: de aftakeling van Marions aanhouder Quinten en zijn geheime afrekening, en de wurggreep waarin een ontaarde zoon zijn vader kan houden.

Scherprechter is een voorspelbare, maar ter zake doende aanklacht tegen de zedenverwildering in gerechtelijke kringen, tegen het falende vervolgingsbeleid, tegen de monomane moraal, en vooral tegen de façade die voor de gewonen man wordt opgetrokken door de ‘betere’ kringen - die daar nog mee wegkomen ook.
- Lukas De Vos -
 
Crimezone.nl Een controversieel Antwerps strafrechter wordt herhaaldelijk met de dood bedreigd.

Uit angst voor perslekken vraagt hij Sam Keizer de dader op te sporen. Sinds de moord op een vrederechter en haar griffier in Brussel is veiligheid in de gerechtsgebouwen een belangrijk thema geworden. Wordt de rechter bedreigd door een gestoorde die zich wil wreken voor een onrechtvaardig vonnis of is de rechter verwikkeld in een guerre des juges die sinds meer dan een jaar uitgevochten wordt in de ivoren toren van Justitia? Bij haar onderzoek zal Sam ook het privé- en het beroepsleven van de rechter onder de loep moeten nemen en daarbij komt ze tot onthutsende vaststellingen. Niet alleen over wantoestanden bij de Belgische justitie maar ook over de goede en slechte tot levensgevaarlijke eigenschappen van de mensen die in deze omgeving voor recht en rechtvaardigheid zorg moeten dragen.
Maar Scherprechter is ook – en vooral – het tragische verhaal van Quinten, de minnaar van Sams boezemvriendin Marion. Quinten is een vergane sportglorie en vrouwenversierder die in de naweeën van een herseninfarct in de greep is van een depressieve persoonlijkheidsstoornis.
 
Overspel
Moord En Brand: ‘Wat een vakman is die Bob Mendes toch! Zijn nieuwste roman die verankerd zit in Antwerpen doet verrassend fris aan. Ogenschijnlijk een lokale thriller maar die geleidelijk aan toch uitdeint tot een factionverhaal met internationale vertakkingen.’
 
Het Nieuwsblad: ‘Het is de link met de actualiteit die de thrillers van Mendes zo bijzonder maakt.’
 
Vuil Geld
Ezzulia.nl Mendes is in Vuil geld ouderwets goed op dreef. Vaart, spanning, goede karakters, strak plot en geloofwaardige ongeloofwaardigheid, ofwel het oude spreekwoord ‘‘de realiteit is vaak onwerkelijker dan fictie’’(truth is stranger than fiction). Vuil geld is een voorbeeld van een boek waarom het genre zo succesvol is, vele lezers kent en ook nog eens de vinger op zere plekken legt (en daarom door het maatschappelijk establishment argwanend wordt gevolgd).
Mooi citaat ook op pagina 236: ""Wie voortdurend de mond vol heeft van broederlijk delen, heeft het meestal over het geld van een ander.""
 
Overspel
Tijdschrift Moord & Brand Wat een vakman is die Bob Mendes toch! Zijn nieuwste roman doet verrassend fris aan; die verankerd zit in Antwerpen maar die geleidelijk aan toch uitdeind tot een factionverhaal met internationale vertakkingen (...) het gevecht van één individu tegen een overmacht van machtsgeile personages die zo uit het leven gegrepen zijn(...) Mendes blijft onze beste misdaadauteur en een meester-verteller.
 
Het Vrije Woord Een spannend en actueel verhaal, waarin arme sukkelaars het opnemen tegen rijke oplichters. En deze laatste gaan over lijken. De setting van het verhaal is in Antwerpen en de lezer kan mooi volgen hoe het verhaal zich ontwikkeld.
 
Tijdschrift Sabam Van Bob Mendes, tweevoudig winnaar van d Gouden Strop, laureaat van de Diamanten Kogel, wisten we dat hij niet aan zijn proefstuk bezig was...
 
Het Nieuwsblad Mendes schiep het verhaal van de kleine man die het opneemt tegen de machtigen. Op dieper niveau ontdekt de lezer hoe het hoofdpersonage gemanipuleerd wordt door selectieve perceptie. Het is de link met de actualiteit die de thrillers van Mendes zo bijzonder maken.
 
Crimezone "Sympathiek hoofdpersonnage steelt de show" (...) zwendel in de geneesmiddelenindustrie (...) stilaan verandert de jager in de prooi (...) naïeve loser (...) zwierige stijl van de geboren verteller (...) nodige aandacht aan het uitwerken van de plot (...) een degelijk gecomponeerd spannend boek dat (...)
Gobots
(site vr jongeren en cultuur)
(...) schrijft medische thriller over toekomst van nu (...) In hoeverre is dit een toekomstverhaal? Of staat de medische vooruitgang al verder dan gedacht? (...) kandidaat als proefpersoon voor nieuw geneesmiddel (...) probeert enkele grote figuren te chanteren (...) de antiheld gaat een ongelijke strijd aan (...) Mendes verliest nooit de psychologische benadering van zijn personages uit het oog (...) verrassende plotwendigen (...) Overspel is niet zomaar één van de vele misdaadromans waar het lijk gewoon op een andere plaats ligt, Mendes overstijgt dat niveau.
 
De Morgen
(van Fred Braekman)
Mooi gegeven (...) maar hij verprutst het over de hele lijn. Een rammelende, voorspelbare en ongeloofwaardige plot, een truttig liefdesverhaal(...)
 
De Kracht van het Bloed
Dag Allemaal (...) de plot is fijn uitgekiend en de spanning te snijden. De research van Mendes is onfeilbaar.
TV-familie (...) ontpopt zich tot een meedogenloze despoot (...) probeert het terrorisme van Osama Bin Laden te gebruiken voor zijn eigen snode plan: de Amerikaans-Europese macht vervangen door wereldwijde hegemonie van de islam (...) een actuele en spannende plot die getuigt van een rijke fantasie.
De huisarts Sommigen denken ten onrechte dat Jef Geeraerts de meester van de factionthriller is. Zij dwalen, want een andere Antwerpenaar mag zich de echte koning van de factionthrillers noemen. Dat bewijst Bob Mendes eens te meer in "De kracht van het bloed". Opnieuw staan de Iraniër Cyrus Razdi en zijn joodse halfbroer (hoewel) Simon Hofman centraal in een spannende thriller waarin Mendes waargebeurde feiten (de bezetting en de mislukte ontruiming van de Amerikaanse ambassade in Teheran) vermengt met pure fictie. Wat Mendes onderscheidt van Geeraerts is dat hij zijn boeken niet schrijft vanuit het eigen, groot gelijk. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.
't Pallieterke Politieke intriges, haute finance, terrorisme...het zit er allemaal in (...) Osama speelt een bijrol, de islamisten uit Iran zijn er weer bij en enkele gebeurtenissen die in het collectieve geheugen van de bewuste wereldbevolking blijven hangen. (...) Liefhebbers van het genre vinden hier topkwaliteit van een auteur van bij ons.
Gazet van Antwerpen Thrillerauteur legt mondiale machtsverhoudingen bloot. Bob Mendes heeft met De kracht van het bloed een indrukwekkend vervolg geschreven op zijn epische avonturenroman De kracht van het vuur.
 
Medeschuldig
De Standaard Met zijn nieuwste roman, Medeschuldig, benadert Bob Mendes opnieuw het niveau van zijn beste werk. Het boek heeft een sterke plot en is oprecht spannend.’
De Morgen ‘De plot die Mendes uitgetekend heeft, zit vernuftig in mekaar.’
Gazet van Antwerpen ‘Een meticuleuze research, een uitgekiend plot en het feit dat Mendes er niet voor terugdeinst zijn visie op diverse hete hangijzers te ventileren, geven zijn jongste boek een eigen gezicht.’
TV-Familie ‘In Medeschuldig levert Bob Mendes weer een misdaadverhaal van AAA-kwaliteit af.’
Review CRIME Magazine ... ook deze keer weet Mendes ons in vervoering te brengen van een zeer boeiend verhaal met een knappe plot, identificeerbare personages, desondanks hun waanzin, en zeer herkenbare situaties die het inleven in het verhaal op een vlekkeloze wijze weten te bewerken. En de layout van het boek maken van deze baksteen een doorlezer, zonder enige moeite. Spanning gegarandeerd van het begin tot het einde, wendingen die niet steeds evident zijn, en een knap ritme in de ontwikkeling van de plot. Weer een hoogtepunt in de wereld van de Vlaamse thrillers. Wij kunnen enkel maar dit werk aanbevelen en wachten met ongeduld op het volgende werk van deze sterke auteur. We volgen de avonturen van een joodse kunstschilder, Jozef Heine, een man die op zijn zestigste verjaardag tot een balans komt van zijn eigen leven en zijn realisaties. Doordat hij denkt dat hij aan een terminale ziekte lijdt, stelt hij een aantal zaken op een rij, zoals zijn rol in de gebeurtenissen van Sabra en Sjatila, de dood van zijn eerste vrouw, zijn pornografische werken, en zovele andere zaken. Hij wil nog enkele waardevolle zaken realiseren vooraleer dit leven te verlaten; en daarom zet hij een punt achter zijn "decadente" leventje. Hij zal echte kunst produceren, zal zijn vriendin verlaten, zal terugkeren naar het Midden-Oosten om te ijveren voor de vrede. Maar dan blijkt hij ineens in een dronken bui zijn vriendin vermoord te hebben, en de gevangenis lijkt hij toe te lachen. Zo wil hij uiteraard niet eindigen, en dus ziet Heine maar één oplossing, nl. het lijk te doen verdwijnenen. De echte thrill kan beginnen.
 
Bloedrecht
Knack In dit vlot geschreven en spannende verhaal, dat in Antwerpen en Zuid-Afrika speelt, knoopt hij op een ingenieuze manier de thema's aan elkaar die hem het best liggen: grootschalige fraude en joodse identiteit.
De vrijzinnige lezer: Bloedrecht is niet alleen een uitermate boeiende thriller, hij heeft ook een hoog literair karakter (...) hanteert ook bijzonder goed milde en soms ook zwarte humor. Bloedrecht is een boek dat leest als een trein en dat bovendien ook nog een hoge educatieve waarde heeft.
Antwerpse Tijd (...) een nieuw meesterwerk over de diamanthandel.
Het Laatste Nieuws Bob Mendes schittert met nieuwe misdaadroman ...
Mendes tekent en profileert zijn protagonist vlijmscherp, tussen de regels door. Hij schrijft een roman en dus meer dan zomaar een misdaadverhaal over internationale diamantsmokkel.
De Nieuwe Gazet Een pageturner. Mendes is niet alleen klasse in de crimi; hij kan ook schrijven.
Mijn felicitaties aan de meester: c’est du bon, c’est du beau, c’est du Mendes.
 
De Fraudejagers
De Standaard der Letteren
(Jooris Van Hulle)
'Maatschappijkritiek nooit veraf (...)
psychologische tekening van zijn personages (...)
hoge graad van spanning (...)
makkelijks halve tot de misdaadliteratuur gerekend, maar overstijgen terzelfdertijd de klassieke wetten van het genre.'
 
Vergelding
De Standaard der Letteren '(...) een razendspannende en met de nodige peripetieën gekleurd verhaal (...) een bredere dimensie en overstijgt het misdaadverhaal als genre.'
 
Link
Brabants Dagblad 'Link heeft veel te bieden.
Bob Mendes lonkt naar tweede Gouden Strop: (...)
Het spannende, zeg maar gerust fascinerende verhaal...
Het Laatste Nieuws 'Gouden Stropwinnaar Bob Mendes overtreft zichzelf (...)
een echt meesterwerk in het genre...'
Het Nieuwsblad '...de top van het genre in ons taalgebied.'
 
De kracht van het vuur
Het Nieuwsblad 'Bob Mendes aan de top van de Nederlandstalige misdaadliteratuur...
De meesterproef van Bob Mendes...
De meest ambitieuze én beste thriller...'
Gazet van Antwerpen '...verstevigt de Gouden Strop-winnaar zijn leidersplaats...'
De nieuwe gazet 'De meesterhand van Bob Mendes:
een met meesterhand geconcipieerde roman.'
Het Volk 'Een roman van internationale allure... zijn beste roman tot nu toe.'
Leesidee 'Opzet en uitwerking van deze roman doen meermaals denken aan het werk van bv. James Clavell - en dat is beslist geen klein compliment - zonder meer internationale allure... van begin tot einde spankracht.'
Het Laatste Nieuws 'De gaafste en spannendste politieke misdaadroman die ooit in het Nederlands verscheen.
Bob Mendes kan zich meten met buitenlandse grootmeesters als Frederick Forsyth.'
De stem van Brabant 'Mendes overtreft zichzelf... een apotheose die er mag zijn...
echo van de wereldwijd gewaardeerdeBloedbruiden van Joseph Koenig...
goed gedocumenteerd...
werkelijk prachtig hoe hij de figuur van Darius Razdi steeds waanzinniger laat worden...'
Dagblad De Limburger 'Op overtuigende wijze... met treffende sfeertekening schildert hij op eigen wijze het Iran in de jaren 1953 tot 1978...
een nauwkeurig lopend klokje...'
 
De smaak van vrijheid
Het Nieuwsblad 'Bob Mendes blijft verbazen...
schrijft thriller om nooit te vergeten...
Een breed opgezette roman waarin Mendes op erg genuanceerde manier schrijft...
in prachtige hoofdstukken, gebaseerd op tonnen research.'
De Standaard der Letteren '...het boek dat hij altijd had willen schrijven. Het resultaat is de moeite van dat jarenlange wachten waard...
dat alles maakt het zijn meest ambitieuze, meest persoonlijke en beste roman.'
Dag Allemaal 'Een magistrale verkenning van de grens tussen fictie en realiteit...
een verruiming van Mendes' horizonten.
Een absolute aanrader voor wie het verstikkende cynisme van de hedendaagse literatuur beu is.'
Randkrant 'Een nieuw meesterwerk op het palmares van Bob Mendes'
Leesidee 'Een bijzonder spannende roman. Pure klasse.'
De Morgen 'Bob Mendes geldt als de éminence grise van de thriller, of moeten we zeggen:
de roman met een hoge werkelijkheidsgraad en met de nodige portie misdaad.'
(Jorgen de Preter)
De Morgen
(van Fred Braekman)
'Het is een onding...
het kopen is weggegooid geld.
Het lezen vijf uur ergernis en tijdverlies.
Het recenseren een pijniging.'
pagina terug terug naar boven

© copyright Bob Mendes, all rights reserved

Hosting & Webdesign by Linulex

Concept by Artchronicles